RTOPO – Documentatie

RTOPO – Documentatie

Copyright © 2006 RCAD SOFTWARE SRL

RTOPO este un program util in topografie pentru:

– crearea modelului digital al terenului (“Digital Terrain Modeling”=DTM) prin triangulatia unei multimi de puncte neregulate (“Triangulated Irregular Network” =TIN),
– reprezentarea (prin 3DPOLY, SPLINE sau entititati BLOCK) si editarea (modificarea, stergerea si adaugarea) punctelor topografice 3D (de format “x y z cod”),
– triangulatie,
– izolinii,
– sectiuni transversale,
– profile longitudinale,
– proiectia unor entitati 2D Line (PLine) pe triangulatie,
– conversia unei triangulatii (TIN) intr-o retea regulata de puncte
– generarea de puncte pe izoliniile rezultate din harti si crearea modelului digital al terenului,
– calculul ariei unei triangulatii in 3D sau 2D (in planul XOY), cu comanda AREa, a nucleului grafic RCAD,
– calculul volumului dintre 2 triangulatii (sau una si un plan) cu comanda VOlume a nucleului grafic RCAD,
– intersectia a 2 triangulatii cu comanda 3DInt a nucleului grafic RCAD,
– transformarea unui desen care contine entitati ca POint, PLine (3dpoly), Block sau Text, in puncte cu coduri si apoi intr-o triangulatie (vezi Extract points),
– importul si exportul de fisiere de tip LandXML,
– desenarea de nori de puncte 4D, de formate “x y z r g b” ori “x y z s” (vezi Load points).

RTOPO este un program care este livrat impreuna cu nucleului grafic RCAD.

Selectati functiile de meniu sau butoanele din bara de scule, ca in exemplul de mai jos:

RTOPO

Load points “c:\rcad\Load points example.txt”
Intermediary points
Triangulation
Isolines
Sections
Edit points
Settings
Redraw points
tastati PLine si desenati un traseu
tastati Fillet si rotunjiti unele varfuri ale PLINE anterior
Projection
selectati PLine anterior

Points treating

Seteaza modul de desenare a punctelor (a se vedea Load points (POIntin)). “Lineweight” nu este inca implementat!

Settings

Seteaza:

– text height – inaltimea textului folosit pentru numar, z, cod, profilul longitudinal si sectiunile transversale, scara Block-ului inserat; pentru profil si sectiuni (vezi Section) se recomanda valoarea 1.8
– axis step – pasul axelor caroiajului (daca e 0 nu se deseneaza)
– intermediary points distance (vezi Intermediary points)- pasul punctelor intermediare
– longit.Yscale – scara de desenare pe Y a profilului longitudinal; pentru valoarea 1 scara este 1:1, pentru 10, scara este 10:1
– autotranslation – se va face autotranslatie
– numbered codes – numeroteaza incepand cu 1 punctele avand codurile introduse aici (separate prin virgula “,”)
– draw number – se va desena si numarul fiecarui punct
– draw z – se va desena si Zul fiecarui punct
– draw code – se va desena si codul fiecarui punct

“AutoTranslation” este util atunci cand coordonata X sau Y este >= 100000, deoarece OPENGL (interfata soft pentru grafica hardware folosita de catre nucleul RCAD) lucreaza in simpla precizie (6 cifre semnificative), iar display-erea poate fi dereglata.  “X  translation” si “Y translation” (afisate in fereastra de dialog “Settings”) vor fi adunate la coordonate cand se incarca un fisier de puncte si vor fi scazute cand se extrage sau se salveaza un fisier de puncte.

Redraw points

Redeseneaza punctele incarcate, potrivit setarilor Settings.
Orice alte entitati, punctele intermediare, triangulatia, izoliniile sau sectiunile vor fi sterse!

Intermediary points

Genereaza puncte intermediare pe entitatiile “3dpoly” sau “spline”, la distanta “intermediary points distance” (vezi Settings). Se ajuta astfel triangulatia, pentru a nu exista triunghiuri care intersecteaza “3dpoly” sau “spline”. “Intermediary points distance” trebuie sa fie cea mai mica distanta dintre 2 entitati “3dpoly” or “spline”. Entitatiile RTOPO “3dpoly” sau “spline” (vezi Load points (POIntin)) sunt de fapt  linii de ruptura (“break lines”) pentru  triangulatie.

Load points (POIntin)

Incarca un fisier de puncte de extensie TXT, avand articole cu 2, 3, 4, 5, 6 sau 7 campuri. Tipul articolului e dat de numarul de campuri. Cazurile 4, 6 sau 7 campuri pot fi desenate 4D (vezi mai jos).
Caracterul de separare a campurilor poate fi: spatiu, tab sau “,”. Un fisier trebuie sa aiba articole cu acelasi numar de campuri.
Coordonatele X si Y sunt afectate de setarea AutoTranslation.

Tipuri de articole care pot fi prelucrate cu RTOPO:

a)  5 campuri: Numar_punct  X  Y  Z  Cod

de exemplu:

1238   420385.445   658974.376   455.38   AX01

b) 4 campuri:  X Y Z Cod      (Numar_punct va fi 990, iar Cod trebuie sa inceapa cu o litera)
c) 3 campuri: X Y Z               (Numar_punct va fi 991, iar Cod va fi “L”)
d) 2 campuri: X Y                  (Numar_punct va fi 992, Z va fi 0, iar Cod va fi “L”)

Coordonatele se considera in [m].
Pentru fiecare punct vor fi desenate entitati POINT si eventual 3DPOLY sau BLOCK.

“Cod” contine 2 parti: prima parte contine numai litere (corespunzator bibliotecii de coduri Points treating). A 2-a parte este un numar intreg. Punctele avand acelasi cod (litere+numar) se vor uni daca optiunea de desenare este “3dpoly” sau “spline”. Ordinea de unire este cea din fisierul TXT. Daca ordinea este gresita, o puteti corecta cu Edit points (RTedit) si una din optiunile “code_After_point” sau “code_Before_point”. “Spline” este de fapt o entitate 3DPOLY interpolata, corespunzator variabilei “SPLInesegs” (ce poate fi introdusa de la tastatura sau selectata din meniul RCAD-Format). Pentru optiunea de desenare “Symbol”, se va desena un BLOCK definit in fisierul “rtopo_simbol.dxf”. Acest fisier poate fi modificat in AutoCAD sau IntelliCAD!

Modificare Block in AutoCAD: BEDIT (Block Editor), selectare block, OK, modificari, Close Block Editor: Save the changes, in meniu “Save as”: C:\rcad\rtopo_simbol.dxf.

Block nou in AutoCAD: in jurul punctului 0,0 si gabarit 1-2 unitati, desenare entitati AutoCAD, comanda Block, Objects: Select object si optiunea Delete, Name, Base point 0,0 , in meniu “Save as”: C:\rcad\rtopo_simbol.dxf. In RTOPO se face set-area: “Points treating”, butonul New, completare Name, Treating (Simbol) si Description.

Block-urile se vor insera la scara text_height.

Entitatile POINT vor fi desenate conform setarilor variabilelor PDMode si PDsize (ce pot fi introduse de la tastatura sau selectate din meniul RCAD-Format). Se recomanda PDMode=5 (pentru viteza maxima de desenare si memorie minima utilizata). Urmatoarea valoare recomandata ar fi PDMode=2.

Inainte de incarcarea unui nou fisier TXT se sterg toate entitatiile existente!

Tipuri de articole care vor fi reprezentate 4D (tinand cont si de setarile LEGend si STOred_points):

a) 4 campuri:  X Y Z s (s este un numar, intreg (culoare) sau zecimal (scalar)); daca LEGend=1, “s” se considera ca este un scalar si se vor desena punctele conform unei legende de 20 de culori, intre valorile maxima si minima ale lui “s”; daca  LEGend=0, se considera ca “s” este o culoare (se va folosi de fapt restul intreg al impartirii lui “s” la 256; 0 se va transforma in 1)
b) 6 campuri:  X Y Z r g b (r, g, b, reprezinta culoarea in format RGB (Red, Green, Blue)); se va converti mai intai r,g,b la o culoare standard intre 1 si 255 si apoi, LEGend e setat 0 si se va desena conform culorii standard proprii fiecarui punct
c) 7 campuri:  X Y Z r g b s sau X Y Z s r g b (r, g, b, reprezinta culoarea in format RGB (Red, Green, Blue); s este un numar zecimal (scalar)); daca LEGend=1, se va desena conform unei legende de 20 de culori, intre valorile maxima si minima ale lui “s”; daca LEGend=0, se va converti mai intai r,g,b la o culoare standard intre 1 si 255 si apoi se va desena conform culorii standard  proprii fiecarui punct.

In cazul unei desenari 4D, PDMode este setat automat la valoarea 5. De asemenea, punctele nu pot fi editate sau salvate cu Save points. Pot fi insa salvate cu Extract points cu Other_points setat pe 2.

Legenda de 20 de culori o puteti redefini la comanda ISolines.

Save points (POINTOut)

Salveaza toate punctele (incarcate cu Load points si eventual editate cu Edit points) intr-un fisier de tip TXT.

Nu se salveaza puncte ce provin dintr-un fisier DXF sau din comanda POint! Aceste puncte pot fi salvate cu Extract_points si optiunea Other_points=1 sau 2.

Extract points (RTExtract)

Salveaza numai punctele selectate, intr-un fisier de tip TXT, cu formatul “numar_punct x y z cod” .

Exista 4 optiuni: Rtopo_points, Other_points, Text_insertion si Block_insertion. Puteti folosi orice combinatie de valori pentru aceste optiuni.

1) Rtopo_points – daca este 1, se vor salva puncte care au fost incarcate cu Load points si eventual editate cu Edit points. Daca “Rtopo_points” este 0, nu se salveaza acest gen de puncte.
Functia este utila atunci cand exista foarte multe puncte si este mai comod sa se corecteze pe bucati sau cand in diferite zone din teren s-au folosit aceleasi coduri (litere+numar) si ar aparea o mazgaleala daca s-ar desena toate punctele dintr-un singur fisier.

Pentru a salva numai punctele aflate pana la o anumita distanta de un PLine existent:
– faceti Offset la PLine, pe stanga si apoi pe dreapta (vezi Draw-Offset),
– desenati Line la capetele celor 2 offset-uri,
– din offset-uri si Line creati o singura PLine cu comanda Join,
– executati RTExtract si folositi optiunea CPline la selectare.

2) Other_points –  daca este 1 sau 2, se vor salva numai puncte care nu au fost incarcate cu Load_point si eventual editate cu Edit_points. Codul unui punct va fi layer-ul sau, daca Other_points=1.  Daca Other_points=2, codul noului punct va fi culoarea sa, iar formatul de iesire va fi “x y z s” (fara numar punct). Acest ultim caz este util cand au fost incarcate puncte 4D.
Daca “Other points” este 0, nu se salveaza acest gen de puncte.
Aceasta optiune este utila la transformarea in puncte cu coduri, a mai multor entitati Line/Pline 3D.
In prealabil, trebuie lansate comenzile:
MJoin pentru a uni segmentele in PLine,
LAyer, Rename, File, pentru a redenumi layerele conform bibliotecii de coduri (vezi Points treating); fisierul de tip RLN trebuie creat in prealabil,
MEasure cu optiunile “Polyline” 0, “Continuous” 0 si “Single_layer” 0.
3) Text_insertion – daca este 1, se vor salva punctele de insertie ale entitatiilor TEXT, coordonata Z find cea a punctului de insertie. Daca “Text_insertion” este 2, coordonata Z va fi cea inscrisa ca TEXT. Daca “Text_insertion” este 0, nu se salveaza acest gen de puncte. Codul unui punct va fi layer-ul entitatii TEXT.
4) Block_insertion – daca este 1, se vor salva punctele de insertie ale entitatiilor INSERT (de block), codul unui punct fiind layer-ul entitatii INSERT. Daca “Block_insertion” este 2, codul va fi numele block-ului. Daca “Block_insertion” este 0, nu se salveaza acest gen de puncte.

Edit points (RTedit)

Editeaza interactiv punctele, prin dialog in zona de comanda si selectari in zona grafica a programului.
Selectand interactiv un punct, puteti schimba:
– pozitia (X,Y), indicand noile valori explicit sau interactiv cu eventuale optiuni Osnap
–  Z (prin valoare, prin copierea Zului altui punct indicat interactiv, printr-un increment, sau prin interpolare intre 2 sau 3 puncte indicate interactiv)
– codul (“Code”)
– codul prin pozitia in “3dpoly” sau “spline” (code_After_point, code_Before_point); punctul va primi codul altui punct selectat si va fi in plus amplasat (in ce priveste ordinea de unire cu “3dpoly” or “spline”) dupa sau inaintea punctului selectat;
– despica in doua (split) o succesiune “3dpoly” or “spline”; prima succesiune se termina la punctul selectat, iar a 2-a incepe din punctul urmator si are aceleasi litere la cod, dar are un numar egal cu numarul maxim din fisier al codului respectiv la care se aduna 1.
Daca exista mai multe puncte suprapuse, puteti trece la urmatorul punct cu “Next_point”.
Se pot  sterge (“Delete”) sau insera noi puncte (“Insert”), explicit sau intreractiv.
Puteti efectua si modificari globale asupra tuturor  punctelor (“All of code”) avand acelasi cod (litere+numar). Le puteti sterge (delete), inversa ordinea (reverse), translata (move) sau le puteti schimba codul (change).

Dupa fiecare modificare, se vor sterge automat toate entitatiile, cu exceptia celor care se afla in layerul “kept”. Rezulta ca, daca vreti sa faceti modificari, relativ la niste entitati pe care le-ati incarcat dintr-un fisier (cu DXFIn) sau cu comenzi RCAD, aceste entitati trebuie mutate (vezi Modify-SELect) in layerul “kept”, pentru a nu fi sterse dupa fiecare editare in RTedit.

TRIangulation

Genereaza triangulatia entitatilor POINT existente.
Vor fi generate entitati 3DFace triunghiulare.
Daca indicati o valoare pentru offset-ul (echidistanta) la curba de cod AX01 (“Offset to AX01 code”):
– se vor genera automat entitati POint pe offset-ul stanga si dreapta la AX01
– se vor triangula toate punctele
– se vor sterge punctele de pe offset si triunghiurile ce contin puncte de pe offset.

In cazul cu offset se elimina triunghiurile ce unesc puncte indepartate, triunghiuri care pot denatura sectiunile transversale. Offset-ul trebuie sa fie mai mare decat distanta cea mai mare a unui punct (masurata pe normala) fata de curba de cod AX01!

In cazul fara offset toata invelitoarea convexa a punctelor va fi triangulata.

Daca exista un fisier “nume_fisier_TXT.DRI” (in acelasi director cu fisierul de puncte TXT) se va genera si triangulatia straturilor geologice. Acest fisier poate avea mai multe secvente (precedate de ***) avand forma:

***
numar_punct_1 delta_Z_1
numar_punct_2 delta_Z_2

Un articol contine un numar de punct (ce exista in fisierul de puncte TXT) si o valoare delta_z care se va aduna la Z-ul punctului. Delta_Z (<0) este distanta dintre sol si stratul geologic! Fiecare secventa poate contine oricate articole si va fi triangulata separat! Pot exista secvente cu aceleasi numere de puncte, dar cu delta_Z diferite, generandu-se in acest caz mai multe straturi geologice!

Sectiunile transversale si profilul longitudinal vor contine si intersectiile cu triangulatiile straturilor geologice!

Impartirea pe secvente este utila atunci cand exista mai multe grupuri de puncte de foraj aflate la distanta mare si nu doriti sa aveti triunghiuri intre aceste grupuri!

Daca variabila ERAse_prev este 1 (vezi Help-Format din meniul principal RCAD), sunt sterse entitatiile POint, inainte de generarea de entitati 3DFace.

Entitatiile RTOPO “3dpoly” sau “spline” (vezi Load points (POIntin)) sunt de fapt  linii de ruptura (“break lines”) pentru triangulatie.

Exista si posibilitatea de a face o triangulatie cu legaturi impuse printr-un contur exterior si mai multe contururi interioare (vezi Help si Draw – RTRIangulation din meniul principal RCAD).

Se poate folosi si o triangulatie de 3 ori mai rapida (a se vedea in meniu, Draw si FTRIangulation). Aceasta poate fi folosita in cazul in care exista foarte multe puncte (maxim 2 milioane), cu o distributie relativ regulata.

Puteti intersecta 2 triangulatii, daca au culori diferite, procedand in felul urmator:
– incarcati prima triangulatie cu comanda DXFIn sau prin triangulatia unui set de puncte
– schimbati culoarea entitatiilor 3DFace prin selectare si apoi prin alegerea unei noi culori din STANDARD TOOLBAR
– salvati triangulatia cu comanda DXFOut.
– incarcati a 2-a triangulatie cu comanda DXFIn sau prin triangulatia unui set de puncte
– incarcati cu DXFIN prima triangulatie
– lansati comanda 3DInt si selectati prima triangulatie (ca primul set) si apoi a doua (ca al 2-lea set) folosind optiunea COlor (se selecteaza automat toate entitatiile care au culoarea entitatii selectate).

Din intersectie se obtin 3DPOLY de intersectie si se face si divizarea in zone a celor 2 seturi de entitati 3DFace dealungul intersectiei. Puteti apoi sterge unele zone sau calcula volumul dintre anumite zone (cu comanda VOlume).

ISolines

Genereaza intersectia entitatiilor 3DFACE existente cu plane orizontale echidistante. Se considera in acest mod o interpolare liniara intre varfurile entitatiilor 3DFace.
Se pot obtine entitati 3DPOLY sau zone umplute cu colori. 3DPOLY pot fi optional interpolate, iar peste ele se va scrie si Z-ul . 3DPOLY sau zonele vor fi colorate conform unei legende.

Veti indica Z-ul minim si maxim intre care doriti izolinii. In prealabil puteti redefini legenda de 20 de culori (“Legend_color”) sau puteti reveni la culorile initiale (“Reset”).
Veti introduce apoi distanta dintre plane (rezultand izolinii sub forma de 3DPOLY) sau puteti opta pentru impartirea in 20 de intervale a distantei zmax-zmin si umplerea cu culori  a zonelor rezultate (“Colored_filled”).

In cazul izoliniilor 3DPOLY puteti opta intre: interpolare cu imbinarea segmentelor (“Yes”), fara interpolare dar cu imbinarea segmentelor(“No”) sau fara interpolare dar fara imbinarea segmentelor (“noT_join”). Ultima optiune este utila cand ati optat initial pentru imbinare si apare mesajul de memorie insuficienta (“Error-malloc…”).
In caz de interpolare puteti introduce curbura (Curvature), printr-o valoare in procente (intre 5-100). O valoare mai mica indica o aplatizare (apropiere de dreapta) mai mare.

Numarul de segmente de aproximare a curbei interpolate este cel set-at prin variabila “SPLInesegs”.
Daca variabila ERAse_prev este 1, sunt sterse entitatiile 3DFace, inainte de  desenarea izoliniilor sau a zonelor colorate.

Puteti obtine o aproximare mai buna a suprafetei reprezentata de setul 3DFace, lansand mai intai comanda SMooth_3dface si apoi ISolines, fara a opta pentru interpolare. In acest mod are loc o intersectie cu plane orizontale, a unei suprafete 3D continue care trece prin varfurile setului 3DFace.

Sections

Genereaza sectiunile transversale (scara 1:1) si profilul longitudinal (scara 1:1  pe X si Longit.Yscale:1 pe Y) pentru un cod dat. Sectiunile transversale se vor face pe normala la curba de cod dat, pana la distantele stanga (“left distance”) si dreapta (“right distance”) indicate.

In profilul longitudinal cea mai mare panta (%) este colorata in rosu. “S 2D|3D” reprezinta distantele cumulate de la primul punct: 2D (a proiectiei in planul XOY) si 3D.

Daca exista straturi geologice (vezi TRIangulation), se va desena intersectia cu acestea, cu culoarea 21.

Daca exista codurile OG01 (pentru oglinda apa mal stang) si OG02 (pentru oglinda apa mal drept), se va desena cu culoarea 160 si nivelul apei, astfel:
– in profilul longitudinal, Z-ul mijlocului segmentului ce uneste punctele de intersectie ale normalei la curba de cod dat cu curbele OG01 si OG02; in tabel se inscrie Z-ul mijlocului si diferenta  acestuia fata de Z-ul corespunzator de pe curba de cod dat
– in profilul transversal, segmentul ce uneste punctele de intersectie ale normalei la curba de cod dat cu curbele OG01 si OG02.

In plus de OG01 si OG02, se deseneaza, daca exista, si alte perechi de oglinda apa, de forma OG04-OG05, OG07-OG08, OG10-OG11, … (se aduna in mod repetat 3).

Pentru desenarea curbelor OG, dati valori suficient de mari pentru “left distance” si “right distance” (puteti afla distanta maxima dintre curba de cod dat si o curba OG, cu comanda “DIstance”)!

Se mai genereaza 3 fisiere (de interfata cu programul PISTE – SETRA de proiectare a geometriei drumurilor) avand structura:
1)nume_fisier_TXT-cod.PO” avand formatul: POI Pnumar_punct X Y
2)nume_fisier_TXT-cod-L.PO” avand formatul: POI Pnumar_punct S Z
S este distanta 3D cumulata de la primul punct.
3)nume_fisier_TXT-cod.PRF”avand formatul:
numar_punct X Y
distanta_XY_fata_de_ax Z [C] distanta_XY_fata_de_ax Z [C]
distanta_XY_fata_de_ax Z [C] distanta_XY_fata_de_ax Z [C]
. . .

distanta_XY_fata_de_ax reprezinta distanta punctelor unui profil transversal de la stanga (cu semnul -) la dreapta (cu +) fata de punctul de pe ax (punctul de cod dat). Caracterul ‘C’ apare dupa perechea de numere “distanta_XY_fata_de_ax Z” corespunzatoare intersectiei cu curba de cod CS01 (carosabil stanga) si dupa perechile de numere urmatoare pana inaintea perechii corespunzatoare intersectiei cu curba CD01 (carosabil dreapta).

Cele 3 fisiere se genereaza in acelasi folder cu fisierul de puncte TXT.

Projection

Genereaza puncte de cod si pas dat pe una sau mai multe entitati “Line” (PLine) si efectueaza proiectia acestor puncte pe triangulatie.
Proiectia se va face pe entitatile “3DFace” vizibile (avand layerul “on”).
Entitatile proiectate pot fi Line sau PLine ce pot contine si arcuri. Pentru fiecare segment de dreapta sau arc se vor genera puncte cu niste pasi indicati de utilizator.

Entitatile de proiectat se pot introduce interactiv sau se pot importa cu comanda DXFIn. In cazul DXFIn, daca exista “AutoTranslation” (vezi Settings) si puncte incarcate cu POIntin, se vor translata automat entitatile importate, cu valorile “X translation” si “Y translation”.

Se pot rotunji varfurile entitatilor “Line” (“PLine”) cu comanda RCAD “Fillet”.

Puteti modifica pozitia varfurilor selectand cu mouse-ul varful (commanda RCAD “CHange”) si indicand apoi noua pozitie.

Dupa ce ati selectat entitatile de proiectat, puteti indica:
– “Only_generation” – valori posibile 0, 1, 2;
0 – se va face generare de puncte si proiectie; se pastreaza numai punctele pentru care exista proiectie
1 – nu se va face proiectie ci numai generare de puncte; optiunea e utila atunci cand entitatile “Line” (PLine) sunt de fapt izolinii (cu Z real) rezultate din harti scanate si se doreste obtinerea modelului digital 3D al terenului prin triangulatie
2 – se va face generare de puncte si proiectie; se pastreaza atat punctele pentru care exista proiectie cat si punctele generate pentru care nu exista proiectie.
– “Line_step” – pasul cu care se genereaza puncte pe un segment de dreapta,
– “chord_arc_Deviation” – abaterea coarda-arc admisa, din care rezulta numarul de puncte pe arce,
– “minimum_Arc_step” – pasul minim (distanta minima intre 2 puncte consecutive generate) pe arce.

Distanta dintre 2 puncte consecutive generate pe arce va fi maximul dintre  “minimum_Arc_step” si distanta rezultata conform “chord_arc_Deviation”. Se vor genera puncte in varfurile dreptelor sau arcelor, iar intre varfuri conform pasilor. Daca doriti un pas constant in mod continuu dealungul unei PLINE, folositi mai intai comanda MEasure cu optiunile Continuous=1 si Polyline=1.

Va trebui sa indicati in final codul punctelor ce vor rezulta. Daca se proiecteaza mai multe entitati, la cod se va adauga automat numarul entitatii (incepand cu 1 pina la numarul maxim de entitati proiectate).

Intrucat nu se face “Redraw points” dupa efectuarea proiectiei, puteti lansa in continuare comanda Sections pentru codul indicat la proiectie. Puteti obtine in acest fel sectiunile transversale si profilul longitudinal pentru o triangulatie existenta si un traseu dorit.

Daca folositi pentru proiectie o famile de drepte paralele (orizontale sau verticale) de lungimi egale si setati “Only_generation”=2, puteti transforma modelul digital al terenului, dintr-o triangulatie de puncte neregulate intr-o retea de n x m puncte regulate (avand pas constant pe X si Y)! Puteti folosi pentru aceasta dreptele orizontale sau verticale ale caroiajului!